به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما،هابیل درویش با بیان این مطلب اظهار داشت: با افتتاح ۴ کیلومتر از خط ۴ با دو ایستگاه ارم سبز و اکباتان، ضمن پیوستن شهرک بزرگ و پرجمعیت اکباتان در غرب تهران به سامانه مترو، حلقهای دیگر از دهها حلقه ارتباطی شبکه عظیم مترو، مرتبط شد و خط ۵ تهران - کرج به خط ۴ اتصال یافت.
وی ادامه داد: تهران امروز با ۱۲ میلیون جمعیت که ۴ میلیون نفر آن در شهرکهای اقماری ساکن هستند، با بحران فزآینده ترافیک و تبعات ناشی از آن همانند مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا و صوتی و آمار تصادفات بالا روبرو است و در این میان مترو توانسته نقش خود را به عنوان یک شبکه حمل و نقل ریلی عمومی انبوه، ایمن، سریع، ارزان و راحت اثبات کند و رضایت نسبی مردم را به خود جلب کرده است..
مدیر عامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده، برای رسیدن به اهداف پیشبینی شده در قانون باید ۲۱۷ کیلومتر خطوط مترو در تهران احداث شود گفت: اکنون در ساخت خطوط مترو تهران، برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، اولویت نخست، ساخت خط سه مترو از بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران تا محله ازگل در شمال شرقی تهران است؛ بخش بزرگی از این خط هم اکنون ساخته شده و تا پاییز امسال فاز اول آن از چهارراه ولی عصر تا سهروردی به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: تا پایان سال نیز مسیر جنوبی از بزرگراه آزادگان تا چهارراه ولی عصر وارد چرخه بهره برداری خواهد شد که این ۱۹ کیلومتر چارچوب اصلی برنامه سال ۱۳۹۱ مترو را تشکیل میدهد.
مدیر عامل مترو تصریح کرد: تاکنون ۴ کیلومتر از خط ۶ و ۸ کیلومتر از خط ۷ ساخته و آماده ریل گذاری شده است.
درویش گفت: در حال حاضر به صراحت میتوان ادعا کرد که ساخت مترو ۱۰۰ درصد بومی شده است. هم اکنون در زمینه طراحی و ساخت تونل و ایستگاهها ۱۰۰ درصد از توان متخصصان داخلی استفاده میشود. همچنین بیش از ۵۰ درصد تجهیزات ثابت و متحرک مورد نیاز خطوط ساخته شده را از داخل تأمین می کنیم، مانند واگنهای یک طبقه و دو طبقه که تنها موتور و کشنده و بوژی و تجهیزات کنترلی آن از خارج وارد می شود.
وی افزود: اینک با توانمندی کسب شده، هیچ گونه مانع و یا مشکل فنی و تکنیکی در توسعه خطوط مترو وجود ندارد و تنها مشکل موجود در فرآیند ساخت مترو تامین به موقع اعتبارات مالی این پروژه عظیم زیربنایی و ملی است که طبق قانون ۵۰ درصد از هزینههای ساخت مترو توسط دولت و ۵۰ درصد دیگر توسط شهرداری تهران باید تامین میشود.